Autobezitters doen te weinig om diefstal te voorkomen
HOEVELAKEN - Autobezitters zouden volgens de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit te weinig doen om hun jonge auto tegen diefstal te beschermen.
Ten onrechte wordt volgens de stichting geen 400 tot 500 euro uitgegeven aan een alarmsysteem gecombineerd met gps-opsporingssysteem.
''Automobilisten besteden moeiteloos een paar honderd euro aan glimmende velgen, maar ze geven geen cent uit aan een alarmsysteem dat diefstal grotendeels voorkomt’’, zegt Guus Wesselink, directeur van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). ''Ze gaan niet als een goed huisvader met hun auto om. Thuis zet je toch ook een goed slot op je deur?’’
Hij maakt zich met name zorgen over de toegenomen diefstal (+8,8 procent) van auto’s jonger dan drie jaar. Het schadebedrag van diefstal voor deze categorie nieuwe voertuigen steeg in 2012 van 70 naar 100 miljoen euro.
Populair
Vooral auto’s van Duitse makelij, met Volkswagen veruit aan kop, zijn populair bij het dievengilde. Golfjes en Polo’s worden het meest gestolen, maar ook de Volkswagen Tiguan is in trek.
Volkswagen noemt de populariteit van de duitse auto's onder dieven vervelend. ''Dat is een nadeel van het gegeven dat ons merk populair en dus vrijwel overal zichtbaar en vindbaar is'', zegt Ralf Dennissen van VW-importeur Pon. ''Wij ondersteunen de oproep dat consumenten zelf ook meer aan beveiliging moeten doen.''
Ook BMW, Audi en Mercedes zijn doelwit als het gaat om jonge auto’s. Nummer vijf op de populariteitslijst, Seat, behoort tot de Volkswagengroep. Nummer zes is Opel, wederom van Duitse afkomst.
Van de jonge Duitse auto’s wordt slechts 30 tot 35 procent teruggevonden. De meeste auto’s verdwijnen naar Oost-Europa of worden volledig gestript. De onderdelen worden vervolgens via internet doorverkocht.
Diefstalpreventie
De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit roept particuliere autobezitters, leasemaatschappijen en autofabrikanten op meer te doen aan diefstalpreventie.
Dagelijks worden 38 auto’s gestolen, zo blijkt uit een analyse van de diefstalcijfers over 2012. Vorig jaar 11.396 auto’s gestolen. Daarvan zijn er 5195 teruggevonden, een percentage van 45,6.
Fabrikanten en importeurs willen niet ingaan op de vraag waarom auto’s standaard niet worden uitgerust met een goedgekeurd alarm- en track- & tracesysteem. Daarmee wordt de kans op een geslaagde diefstal met 74 procent verminderd.
''Wij zien dit niet als een merkprobleem, maar als een probleem voor de hele autobranche’’, zegt Diane van Dam namens BMW Nederland.
Opstelling
De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit hekelt de opstelling van de fabrikanten. ''Ze worden eindelijk wakker, maar ik vind het niet juist dat ze individueel niet reageren op een groeiend probleem. Ik weet dat Volkswagen-importeur Pon doodziek wordt van alle verhalen over hun mooie, maar veel gestolen auto’s.’’
De leasemaatschappijen voelen zich niet aangesproken door de uitspraak van VCa-directeur Wesselink dat ook zij te weinig doen tegen autodiefstal.
Directeur Renate Hemerik van de VNA zegt dat haar leden juist alles doen om diefstal van de 630.000 leaseauto’s te voorkomen. ''Veel leaseauto’s zijn WA-verzekerd en het all-riskgedeelte wordt door de leasemaatschappijen zelf gedragen. Het is ons bezit en we dragen zelf de schade, dus doen we ar alles aan om diefstal tegen te gaan’’, aldus Hemerik.
Zij zegt wel een verschuiving te zien in de risico-inschattingen. Waar voorheen de cataloguswaarde werd gevolgd bij de vraag of alarmsystemen moeten worden ingebouwd, ziet zij dat veel leasebedrijven nu kijken naar het diefstalrisico.
Door: NU.nl/Gerard den Elt
Bron: Nu.nl
Wilt u dit voorkomen?
Fleetaccess installeert alarmsystemen welke niet meer te omzeilen zijn door moderne apparatuur. Vraag nu vrijblijvend een offerte aan of zie onze autoalarmen. Let op; aangepaste alarmen worden per merk/type bekeken, dus vraag hiervoor een aparte offerte aan.